Jeg la frem idéen for begge klassene og det ble en gledelig respons. Jeg forklarte at jeg var helt i planleggingsfasen, men fortalte litt om hvordan jeg hadde tenkt det. Elevene ble veldig nysjerrige, stilte spørsmål og kom med idéer. Et godt innspill var at vi kunne filme forsøk vi gjorde og legge disse ut på siden. Slik får elever som har vært fraværende innblikk i hva vi har gjort og alle kan ta det frem igjen og se på nytt hva som skjedde.
Det kom et par elever opp til meg etter timen var slutt og meldte seg i forhold til oppbygging og innlegg. Det er her jeg trenger innspill fra andre. Hvordan kan jeg bruke elevene for oppbygging uten at det blir bare kaos? Alle kan ikke holde på samtidig og jeg ønsker en ren faglig side i naturfag.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
6 kommentarer:
Jeg syns du har en glimrende ide Guro, men som du sier, det kan være litt vanskelig med hvordan man bygger opp noe slikt. Jeg ville vurdert hvor vidt det er ønskelig med en hjemmeside på nettet, som alle som ønsker å lese har tilgang, eller om det holder med et prosjekt eller fag på ItsLearing, hvor de elevene det angår har tilgang. Jeg kan lite om redigering og tilganger på hjemmesider, men i ItsLearning er det ganske enkelt å holde oversikten hvis du er fagadministrator eller proskejtleder, og elevene har en lavere rolle.
Jeg liker ideen din, Guro. Bra at du introduserer ideene dine til klassen allererde i planleggingsfasen - jeg tror du kan få nyttig feedback. Bl.a. om elevene skjønner hva du skal lage/om de er interessert og motivert å bruke ressursen og hvordan de kan tenke seg å bidra med noe selv ...
Det med elevmedvirkning er vanskelig i ditt tilfelle, synes jeg. Jeg tror også at det fort kan bli kaos hvis elevene kan levere helt fritt. Siden du legger vekt på faglig tyngde av ressursen tenker jeg at det må settes ganske strenge restriksjoner i denne forbindelsen. Samtidig må det være åpning for at elevene kan deltar aktiv i en eller ann form. En tanke kan være en blogg, parallelt til opplegget ditt. Her kan elevene kommer med forslag til innhold som du etterhvert kan vurdere og legge inn hvis det er relevant - gjerne i samarbeid med elevene. En Bloigg er også en god arena for å elevene å dikutere, kommentere, stille spørsmål o.l.
Hvis du vil gi elevene muligheten å legge inn Bilder kunne du f.eks. oprette en gruppe i Flickr. Der kunne du igjen plukke ut relevante bilder og linke til dem/legge dem inn i ressursen din.
Det finnes sikkert andre nyttige samarbeidsverktøy som du kan knytte til opplegget for at elevene kan deltar aktiv, tenker bl.a. på wiki, google docs og -groups (på google kan tilgangene administreres ganske bra). Men viktig er, tror jeg, at du benytte disse verktøy parallelt til siden din fordi her skal elevene får lov til å prøve seg, uten at det faglige nødvendigvis må være helt korrekt. Det ren faglige innholdet i siden burde du har ganske god kontroll på, tenker jeg.
Lykke til videre!
Det er jo selvsagt spennende og viktig med elevmedvirkning. Og du skal selvsagt bruke IKT i undervisningen. Men!!! hvordan ser du sammenheng mellom at elever skal legge ut stoff for ofentligheten og ønsket ditt om faglig tyngde på en eventuell hjemmeside?
I forhold til Mariannes forslag til å bruke ITL er jeg litt uenig i det. ITL som verktøy begrenser mulighetene for innholdet jeg ønsker. Først og fremst er jo siden tenkt for 9.trinnet på Råholt, men med å ha en internettside vil muligheten for samarbeid/innspill utenfra være tilgjengelig.
Kommetaren til Thomas synes jeg er veldig interessant. Jeg tenker å bruke blogg som en del av websiden. Her kan elevene diskutere temaer, evt. stille spørmål. Å lage slideshow på Flickr for å vise gjennomføring av f.eks et forsøk er også en fin mulighet. Det kom forslag om å filme forsøk, men jeg tenker at elever som evt ønsker å lage slideshow, skal få lov til det.
Mine tanker om bruk av wiki kan du se her.
Synes det var en flott ide å fortelle elevene dine hva du har tenkt å gjøre. Sikkert noen som sitter inne med kunnskap som du kan dra nytte av. Fint å få innspill fra de som skal bruke sidene også. Hva med å trekke lærere inn i planleggingsarbeidet også? Ledelsen på skolen? Andre skoler i nærmiljøet?
Legg inn en kommentar